شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که برای انجام عمل جراحی مراجعه کرده باشید و از شما در مورد مصرف داروهای قلبی و به ویژه آسپیرین ، سوال نکرده باشند. این موضوع تقریباً امروز در مورد اغلب پروسیجرهای پزشکی مانند آندوسکوپی، برونکوسکوپی و کولونوسکوپی هم وجود دارد. البته شاید بتوان گفت که شایع ترین مورد در این خصوص اعمال دندانپزشکی هستند. 

از یک سو قطع داروی قلبی می تواند خطر آفرین باشد و بیماری قلبی را تشدید نماید و از سوی دیگر ادامه دارو و آسپیرین می تواند موجب خونریزی و از دست دادن خون در حین جراحی یا کشیدن دندان شود.

در این نوشته سعی داریم تا در مورد مصرف آسپیرین در زمان انجام عمل جراحی یا سایر پروسیجرهای پزشکی صحبت کنیم.


اینکه قبل از یک اقدام پزشکی اقدام به قطع یا تغییر یک دارو شود، به عوامل مختلفی بستگی دارد:

علت مصرف آسپرین

توصیه برای قطع موقت آسپیرین یا عدم قطع آن به علت مصرف دارو ارتباط دارد. برخی از افراد از آسپیرین به منظور پیشگیری از ابتلا به حملات حاد قلبی استفاده می کنند. به این صورت که این افراد بیماری قلبی شناخته شده یا حمله قلبی در گذشته نداشته اند و صرفاً به منظور پیش گیری و کم کردن خطر بیماری قلبی از آسپیرین استفاده می کنند. مصرف آسپیرین در این افراد می تواند میزان بروز خونریزی را در حین انجام پروسیجرهای مختلف افزایش دهد و لازم است این افراد قبل از عمل جراحی و حداقل به مدت ۵ تا ۷ روز، از آسپیرین استفاده نکنند و در بعد از عمل هم برای استفاده مجدد دارو از پزشک معالج خود مشورت بگیرند.

این موضوع برعکس افرادی است که به دلیل بیماری قلبی و سابقه بیماری قلبی از آسپیرین استفاده می کنند. افرادی که قبلا عمل قلب باز شده اند، استنت قلبی دارند یا به دلیل حمله قلبی در بیمارستان بستری شده اند و همه افرادی که با تجویز پزشک معالج و برای درمان بیماریهای قلبی، مغزی یا عروقی از این دارو استفاده می کنند، لازم است که در زمان پروسیجرهای پزشکی در مورد استفاده یا عدم استفاده از آسپیرین در روزهای منتهی به جراحی از پزشک معالج خود مشورت بگیرند. بصورت کلی و در اغلب اعمال جراحی قطع آسپیرین با دوز معمول ۸۰ تا ۱۰۰ میلی گرم در روز لازم نیست و قطع آن می تواند با خطرات بروز مجدد حمله قلبی و عوارض قلبی همراه باشد.

نوع عمل جراحی

توصیه به قطع یا ادامه آسپیرین قبل از عمل جراحی به نوع عمل جراحی هم بستگی دارد.

در اعمال جراحی سطحی که به عنوان مثال بر روی پوست یا پستان انجام می شود لازم نیست آسپیرین قطع شود. 

در جراحی های کوچک و با خطر کم خونریزی مانند آب مروارید چشم، اقداماتی مانند برونکوسکوپی، اندوسکوپی و کولونوسکوپی، جراحی های دهان و دندان و جراحی های ارولوژی و زنان می توان با ادامه مصرف آسپیرین جراحی را انجام داد. 

در برخی از جراحی های خاص که در داخل حفره جمجمه، مغز و نخاع انجام می شوند یا در جراحی های پیچیده دیگر که با تشخیص جراح محترم خطر خونریزی حین عمل زیاد است، لازم است با نظر پزشک معالج اقدام شود. در اغلب اینگونه از موارد می توان آسپیرین را از ۳ تا ۵ روز قبل از عمل قطع نمود.

توجه به سایر داروها

برخی از داروها هستند که همانند آسپیرین می توانند موجب رقیق شدن خون شوند. داروهایی مانند:

خانواده کلوپیدوگرل از قبیل پلاویکس، اسویکس، زیلت

  • تیکاگرولول
  • پراسوگرل
  • داروهای ضد انعقادی مانند وارفارین
  • و ضد انعقادهای جدید مانند ریواروکسابان و آپیکسابان

این داروها همانند آسپیرین می توانند موجب رقیق شدن خون و افزایش استعداد به خونریزی در حین عمل های جراحی شوند و لازم است قبل از عمل جراحی یا هر اقدام پزشکی در مورد ادامه یا قطع این داروها در کنار آسپیرین مشورت شود. 

استفاده از آسپیرین در کنار این داروها می تواند خطرات خونریزی را افزایش دهد و حتماً لازم است افرادی که غیر از آسپیرین از بقیه داروهای رقیق کننده خون هم استفاده می کنند، قبل از هر اقدامی با پزشک خود مشورت نمایند.