سطح لیپید خون (به طور خاص ، کلسترول و تری گلیسیرید) با خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر (CAD) و سایر انواع بیماری های قلبی عروقی به شدت ارتباط دارد. اکنون کارشناسان توصیه می کنند که همه افراد بالاتر از 20 سال باید از نظر سطح چربی تست خون دوره ای داشته باشند.

هدف از تست چربی خون

سطح چربی خون شما یک عامل مهم در تعیین خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است و تصمیم گیری در مورد اینکه آیا شما باید کاری کنید تا این خطر کاهش یابد یا خیر ، وابسته به اطلاع شما و مشاور پزشک شما از میزان چربی خون شما است.
بعضی اوقات ، درمان سطح غیر طبیعی لیپیدها (به طور کلی با استاتین ) می تواند در کاهش خطر قلبی عروقی شما مؤثر باشد. اما شاید مهمتر از این ، باید بدانید که سطح چربی شما یکی از مؤلفه های اصلی تخمین خطر کلی قلبی عروقی شما است . بنابراین دانستن اعداد مربوط به میزان چربی خون ، مشخص می کند که چقدر باید در تغییر خطرات کلی خود با تغییر در شیوه زندگی یا سایر روش های درمانی حساس و پیگیر باشید.

چه کسی به آزمایش تری گلیسیرید و کلسترول نیاز دارد و چه زمانی؟

دستورالعمل های فعلی توصیه می کند که بزرگسالان باید از 20 سالگی تحت آزمایش اندازه گیری سطح کلسترول و تری گلیسیرید قرار بگیرند ، و بعد از آن هر چهار تا شش سال این آزمایشها تکرار شوند.
آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند که به دلیل رشد همه گیر چاقی در کودکان ، تمام کودکان بین 9 تا 11 سال باید از نظر میزان کلسترول خون بالا مورد معاینه قرار گیرند. كودكان با سابقه خانوادگي بيماري قلبی يا كلسترول خون بالا ، بايد اولين تست كلسترول خود را بعد از 2 سالگی ، حداکثر تا 10 سالگي انجام دهند. اگر در یکی از این آزمایشات معمول ، میزان کلسترول یا تری گلیسیرید بالاتر از حد نرمال بود ، باید آزمایش خون را تکرار کنید ، و خطر کلی قلبی شما باید هر ساله ارزیابی شود.

آزمایش تری گلیسیرید و کلسترول چگونه انجام می شود؟

آزمایش کلسترول و تری گلیسیریدها شامل یک آزمایش خون ساده است. در حالی که این کار معمولاً با گرفتن نمونه خون با سوزن و سرنگ انجام می شود ، بعضی از آزمایشگاه ها بطور معمول آزمایش لیپیدها را با نمونه گیری از نوک یک انگشت ساده انجام می دهند.

خطرات آزمایش

مانند هر آزمایش خون ، خطرات مرتبط با آزمایش لیپید خون حداقل است. سوزن تست به خودی خود می تواند دردناک باشد و در بعضی از افراد می تواند موجب سنکوپ ناشی از استرس تست گردد: (سرگیجه ، زنگ زدن در گوش و حالت تهوع). این علائم معمولاً با دراز کشیدن برای چند دقیقه و گرفتن مقداری مایعات برطرف می شود و آزمایشگاه هایی که آزمایش خون را بطور معمول انجام می دهند به خوبی می توانند آنها را مدیریت کنند.
کمی کبودی در محل خون گیری طبیعی است. ممکن است کبودی های بیشتری در افراد مصرف کننده داروهای رقیق کننده خون ایجاد شود ، اما با احتیاط های اضافی حتی در این افراد ، کبودی بیش از حد غیر معمول است.

قبل از تست چربی خون

تنها آماده سازی مورد نیاز شما این است که از خوردن هر چیزی و از نوشیدن هرگونه مایعات به غیر از آب ، به مدت نه تا 12 ساعت قبل از آزمایش خودداری کنید. اگر در حال تجویز داروی خاصی هستید ، درمورد اینکه آیا باید مصرف کنید با پزشک خود مشورت کنید.
نوشیدن آب قبل از تست چربی خون نه تنها اشکالی ندارد بلکه توصیه هم می شود. این کار مانع استرس و سنکوپ حین تست شده و هم چنین باعث می شود تا رگ شما راحت تر پیدا شود.
 
برای خون گیری از بازو ، باید لباس راحتی بپوشید و باید مطمئن شوید که آستین های شما به راحتی بالا می روند.

آزمایش خون چه مواردی را اندازه گیری می کند؟

به طور معمول ، آزمایش لیپید چهار مورد را اندازه گیری می کند :

- سطح کلسترول کل
- سطح کلسترول LDL
- سطح کلسترول HDL
- سطح تری گلیسیرید

در اغلب آزمایشگاه ها ، آزمایش خون به طور مستقیم کلسترول کل و HDL و همچنین تری گلیسیرید را اندازه گیری می کند. از این مقادیر ،  کلسترول LDL محاسبه می شود.

سطح کلسترول و تری گلیسیرید "مطلوب" چیست؟

كلسترول كل خون

سطح مطلوب خون برای كلسترول كل كمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر است. سطح بین 200 تا 239 "مرز" محسوب می شود. اگر سطح کلسترول کل خون بیشتر از 240mg/dl باشد ، افزایش یافته است.

کلسترول LDL

سطح ایده آل LDL کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر است . بین 100 تا 129 ، سطح LDL نرمال و قابل قبول است. سطح بین 130 تا 159 "مرز" محسوب می شوند. سطح بین 160 تا 189 "بالا" در نظر گرفته می شوند. و سطح 190 و بالاتر "بسیار بالا" در نظر گرفته می شوند.

کلسترول HDL

به طور کلی ، هر چه سطح کلسترول HDL بالاتر باشد ، بهتر است. سطح HDL کمتر از 41 میلی گرم در لیتر در حد بسیار پایین در نظر گرفته می شود.

تری گلیسیریدها

میزان مطلوب برای تری گلیسیریدها کمتر از 150 میلی گرم در دسی لیتر است. سطوح بین 150 تا 199 "سطح مرزی بالا" در نظر گرفته می شود. سطح بین 200 تا 499 "بالا" در نظر گرفته می شود. میزان تری گلیسیرید در 500 میلی گرم در دسی لیتر یا بیشتر "بسیار زیاد" در نظر گرفته می شود.

سایر تست های مرتبط با لیپید که ممکن است همراه با آزمایش بررسی شوند

چند آزمایش خون دیگر وجود دارد که پزشکان بعضی اوقات در ارزیابی میزان چربی خون ، درخواست می کنند . شامل:

- تست Apo-B

آزمایش Apo-B اندازه گیری اندازه ذرات کلسترول LDL است. LDL کوچک و متراکم با خطر بالای بیماری عروقی همراه است ، در حالی که ذرات بزرگتر LDL کمتر خطرناک به نظر می رسند. اما ، در بیشتر موارد ، ارزیابی معقول از خطر قلبی شخص با آزمایش روتین لیپید به تنهایی انجام می شود.

- تست لیپوپروتئین (a):

لیپوپروتئین (a) یا (Lp a) ، یک شکل تغییر یافته ای از لیپوپروتئین LDL است که با خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی نسبت به LDL "معمولی" همراه است. سطح (Lp a) تصور می شود به طور ژنتیکی تعیین می شوند و با هیچ درمان شناخته شده ای نمی توان آنها را کاهش داد. بنابراین اندازه گیری (Lp a) از نظر بالینی بسیار مفید نیست و به طور معمول انجام نمی شود.

تفسیر تست های چربی خون

این آزمایشات چربی خون به همان اندازه که مهم هستند ، معمولاً نباید توسط خودشان تعبیر شوند. برای شما و پزشکتان مهم است که سایر فاکتورهای خطر قلبی دیگر را در نظر بگیرید و خطر کلی شما در بروز بیماری های قلبی عروقی را تخمین بزنید. بر اساس این خطر کلی ، پزشک شما قادر خواهد بود توصیه های آگاهانه ای در مورد اینکه آیا شما باید برای کاهش این خطر قدم بردارید ، و چه مراحلی باید انجام شود ، انجام دهد. تصمیم گیری در مورد اینکه آیا شما برای کلسترول بالا یا سطح بالای تری گلیسیرید باید تحت درمان قرار گیرید ، خواه این درمان شامل دارو درمانی باشد ، و کدام داروها باید استفاده شوند ، همیشه کاملاً سرراست نیست. با این وجود ، اگر خطر قلبی و عروقی شما زیاد باشد ، درمان تهاجمی با هدف لیپیدها می تواند شانس ابتلا به حمله قلبی یا حتی مرگ و میر زودرس را کاهش دهد.