برخلاف بسیاری از بیماری ها که مراحل تشخیصی پیچیده ای دارند ، رمز و راز کمی برای تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی وجود دارد و آنچه برای تشخیص لازم است بیش از یک نوار قلب ساده نیست. دیدن نامنظمی ضربان قلب در نوار قلب تشخیص بیماری را مسجل می کند و هنگامی که فیبریلاسیون دهلیزی تشخیص داده شد ، قدم بعدی که برطرف کردن علل زمینه ای و درمان ریتم قلبی است ، شروع می شود.

کافی است شما با علایم مربوط به فیبریلاسیون دهلیزی آشنا باشد. علایمی مانند تپش قلب ، خستگی زودرس ، تنگی نفس ، ناراحتی در قفسه سینه یا حملاتی از سرگیجه و کاهش سطح هوشیاری می توانند تنها کلید تشخیص بیماری باشند. اگر شما این علایم را داشتید باید از ریتم ضربان قلب خود مطمئن شوید. این کار را می توان با هر وسیله ای که ضربان قلب را مونیتور می کند مانند اپلیکیشن های موبایلی یا وسایل ورزشی که ضربان قلب را نشان می دهند ، انجام داد ولی بهترین کار در این موارد گرفتن نوار قلب است. پس سعی کنید اگر این علایم را دارید ، در اولین فرصت به مرکز درمانی یا کلینیک مراجعه نمایید.

گاها فیبریلاسیون دهلیزی به صورت اتفاقی در افرادی که برای دلایل دیگر مورد بررسی قرار می گیرند و از آنها نوار قلب یا تست ورزش به عمل می آید ، کشف می شود.

معاینه بالینی و قلب 

به عنوان اولین قدم ، پزشک شما ارزیابی کامل پزشکی را انجام می دهد تا بتوانید آریتمی و دلایل بالقوه آن را تا حد ممکن کشف کند. در مورد تاریخچه پزشکی و علائمی که ممکن است زمینه ساز بیماری قلبی عروقی یا ریه باشد ، از شما سؤال خواهد شد. در ارائه پاسخ های خود تا حد امکان دقیق باشید. فیبریلاسیون دهلیزی یکی از عوارض جراحی و به ویژه جراحی قلب است ، لذا لازم است اطلاعات پزشکی و جراحی خود را همراه داشته باشید.

اگر پزشک شما در مورد مصرف سیگار ، داروهای غیر مجاز و در مورد الکل از شما سؤال کرده ، تعجب نکنید. فیبریلاسیون دهلیزی در اثر مصرف الکل ایجاد می شود — در برخی افراد حتی مقادیر اندک نیز می توانند این کار را انجام دهند. از آنجا که الکل یکی از معدود دلایل برگشت پذیر فیبریلاسیون دهلیزی است ، برای پزشک مهم است که این جنبه از شرح حال شما را با دقت ارزیابی کند.

سپس لازم است شما توسط پزشک معالج ، به دقت معاینه شوید. اندازه گیری فشارخون بسیار مهم است. بیماری های مهمی که می توانند ایجاد کننده فیبریلاسیون دهلیزی باشند ، گاها در معاینه خود را نشان می دهند مانند پرکاری تیروئید و بیماری های التهابی قلب و بدن.

آزمایش خون و تست های دیگر

گاها فیبریلاسیون دهلیزی دایمی نیست و در نوار قلب یا در زمان معاینه خود را نشان نمی دهد. این نوع از بیماری به صورت حمله ای و در زمان های نامشخصی روی می دهد (AF حمله ای). برای تشخیص این نوع از آریتمی شاید لازم باشد از وسایل هولتر ریتم قلب که برای مدتهای طولانی تری مانند 24 ساعت یا حتی در مواردی یک ماه ، نوار قلب را ثبت می کنند استفاده کرد.

در صورت تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی لازم است شما از نظر برخی بیماری ها و شرایط همراه با فیبریلاسیون دهلیزی بیشتر بررسی شوید:

آزمایش خون از نظر کم خونی ، میزان چربی خون ، قند خون ، عملکرد کلیه و کبد.

تست ورزش برای بررسی موارد مشکوک به بیماری های کرونر قلب.

انجام اکوکاردیوگرافی در تقریبا تمام بیماران با فیبریلاسیون دهلیزی یا سایر آریتمی ها ، ضروری است. این تست می تواند اطلاعات بسیار با ارزشی از نظر عملکرد قلب و حفرات آن ، وضعیت دریچه های قلب ، پرده های اطراف قلب و التهاب و نارسایی قلب به دست آورد. در مواردی لازم است برای بررسی بیشتر وجود یا عدم وجود لخته خون در دهلیز چپ یا گوشک آن از بیمار اکو از راه مری انجام شود.

تشخیص های مشابه فیبریلاسیون دهلیزی

 بیشتر افراد مبتلا به تپش قلب نوعی آریتمی قلبی دارند . علاوه بر فیبریلاسیون دهلیزی ، شایع ترین علل آن ضربانات دهلیزی زودرس (PAC) ، ضربانات بطنی زودرس (PVC) و حملات تاکی کاردی فوق بطنی (SVT) است .

یکی از دلایل خطرناک تپش قلب ، تاکی کاردی بطنی است . افرادی که بیماری قلبی قابل توجهی دارند بیشتر در معرض خطر آریتمی های تهدید کننده زندگی هستند. در صورت داشتن عوامل خطرناک از جمله سابقه خانوادگی بیماری قلبی ، استعمال سیگار ، کلسترول بالا ، وزن ناسالم یا سبک زندگی بی تحرک ، احتمال ابتلا به بیماری قلبی بیشتر است .

در برخی موارد هم عللی غیر از مسایل قلبی برای طپش قلب مطرح است مانند بیماری های عضلانی یا کم خونی.