درد قفسه سینه یکی از مهم ترین علایم هشدار برای بیماری های قلبی است. اگرچه شایع ترین علامت بسیاری از بیماری های مهم قلب مانند سکته های قلبی و حمله حاد قلبی ، درد سینه است ، با اینحال برخی از شرایط و بیماری های غیرقلبی هم وجود دارند که می توانند درد سینه ایجاد نمایند. یکی از شایعترین این حالتها که می تواند در قلب سالم ایجاد درد نماید ، "اضطراب" (Anxiety) و "حملات پانیک" (Panic Attack) است.

درد قلب

اضطراب چیست؟

حمله اضطراب یا حمله پانیک ، یک حالت روحی و روانی احساس اضطراب شدید است که معمولا به صورت ناگهانی ایجاد می شود و تا چند ساعت و شاید تا چند روز هم ادامه داشته باشد. در جریان حمله اضطراب شخص دچار حالت ترس و دلهره شدیدی می شود که قابل تحمل نبوده و منجر به توقف فعالیتهای عادی روزانه خواهد شد. در کنار احساس ترس و دلهره در اغلب موارد این حالتها هم در حمله اضطراب ایجاد می شوند:

  • تنگی نفس و تعداد تنفس زیاد
  • درد شکم (اصطلاحا احساس بال زدن پروانه در شکم)
  • اسهال
  • سر درد
  • درد عضلات و بدن درد
  • طپش قلب و تعداد ضربان قلب زیاد
  • درد قفسه سینه

(احساس طپش قلب به صورت بالا رفتن تعداد ضربان قلب و تنفس تند

از نشانه های بسیار شایع همراه با حمله اضطراب است).

ایجاد اضطراب در بسیاری از موارد عامل شناخته شده و مشخصی دارد مانند یادآوری حوادث و خاطرات تلخ قبلی ، اتفاقات ناگوار در طول زندگی ، مسایل عاطفی و روانی ، مشکلات و شکست های مالی و عشقی ، حسادت و احساس عدم کنترل بر حوادث پیرامون افراد. بسیاری از پزشکان علت اضطراب را در عدم بیان مسایل و مشکلات و درونی کردن آنها می دانند که به صورت گاه و بیگاه از کنترل انسان خارج می شود. برخی از علل شناخته شده و مشخصی هم برای ایجاد حمله اضطرابی شناخته شده اند مانند اضطراب و استرس از محیط های بسته ، استرس در جاهای شلوغ و پر ازدحام ، اضطراب از ارتفاع و برخی از حیوانات.

با این حال مواردی از اضطراب هم هستند که هیچگونه دلیل شناخته شده ای ندارند و به صورت یک اختلال درونی روانپزشکی ظاهر می شوند.

حمله اضطراب تجربه تلخی برای افراد ایجاد می کند و معمولا بیماران همواره نگران تکرار تجربه اضطراب و حمله بعدی هستند. لذا جدای از حمله پانیک و اضطراب ، ترس از تکرار حمله و اضطراب هم خودش در اغلب ساعتها با بیماران است و این افراد علایمی از ترس و دلهره را در طول روز تجربه می کنند که در موارد شدید می تواند به کاهش فعالیتهای اجتماعی و از دست دادن کار و شغل افراد هم منجر شود.

در مواردی حمله اضطرابی بسیار شدید بوده و فرد مضطرب برای دقایقی هوشیاری خود را از دست داده و قادر به صحبت کردن و واکنش به اتفافات پیرامون خودش نیست. این نوع از حمله اضطراب که بسیار نگران کننده هم است به حمله "هیستریک" معروف بوده و معمولا بعد از دقایقی شخص مجدداً به وضعیت قبلی خود برمیگردد.

درد سینه ناشی از اضطراب چگونه است؟

این درد معمولا شدید و ناراحت کننده است و گاها یشتر از خود اضطراب موجب نگرانی و ترس می شود و دلیل اصلی مراجعه این بیماران به اورژانس است. در سینه ناشی از اضطراب این مشخصات را دارد:

  1. این درد معمولا در سمت چپ و بالای قفسه سیه و به صورت یک نفطه دردناک احساس می شود و شدت درد موجب قطع شدن حرکات تنفس خواهد شد.
  2. برخی از بیماران از درد  ناحیه نوک قلب و در زیر سمت چپ قفسه سینه (زیر پستان سمت چپ) شکایت دارند.
  3. گاها درد سینه از انقباض عضلات قفسه سینه و کشیده شدن عضلات قفسه سینه ایجاد می شود. این درد با لمس عضلات جدار قفسه سینه ایجاد یا تشدید می گردد. دردهای عضلانی ناشی از اضطراب معمولا برای چند روز بعد از حمله اضطراب در جدار قفسه سینه باقی می مانند.

بررسی درد سینه ناشی از اضطراب

مهم ترین قدم در تشخیص اینکه درد سینه شما در اثر اضطراب بوده و خطری متوجه سلامت قلب شما نیست ، شرح حال و گفتن نحوه شروع درد و کیفیت آن به پزشک معالج است. یک پزشک قلب به راحتی می تواند با گوش دادن به داستان درد سینه شما ، معاینه قلب و دیدن نوار قلب شما متوجه شود که این درد ناشی از اضطراب است یا سکته قلبی و افتراق دادن درد سینه اضطرابی از درد سینه ناشی از حملات قلبی چندان دشوار نیست. با این حال همواره هم به این راحتی نیست و مشکلاتی در سر راه تشخیص درست وجود دارد از جمله:

در افرادی که سابقه بیماری قلبی دارند یا در مراحل اولیه بیماری بوده و بیماری قلب آنها از قبل تشخیص داده نشده است ، حمله اضطرابی و تاکیکاردی ناشی از آن می تواند موجب تکرار یا ایجاد درد قلبی ناشی از گرفتگی عروق کرونر یا سایر بیماری های قلبی گردد. لذا در این بیماران شاید لازم باشد پزشک معالج برای تشخیص دقیق ، از روش هایی مانند تست ورزش ، اکوکاردیوگرافی قلب و اسکن هسته ای قلب هم کمک بگیرد.

اضطراب و استرس های روحی مزمن یکی از عوامل خطر شناخته شده برای بیماری های قلبی به ویژه انسداد عروق کرونر قلب و سکته قلبی هستند. افرادی که استرس های مزمن دارند بیشتر از افرادی که استرس و اضطراب ندارند ، به بیماری های قلبی مبتلا می شوند. لذا گفتن اینکه علایم شما ناشی از اضطراب است شاید زیاد آسان نباشد و احتمال اینکه بیماری قلبی و اضطراب باهم وجود داشته باشند ، هم وجود دارد که لازم است بررسی های تکمیلی انجام شود.

قلب من: حملات اضطرابی یکی از علل شایع درد قفسه سینه هستند. اگر درد سینه تنها به دلیل اضطراب باشد ، معمولا خوش خیم بوده و خطری متوجه سلامت قلب شما نخواهد بود. ولی در برخی از موارد به ویژه در افراد با عوامل خطر بیماری های قلبی مانند دیابت و فشارخون ، درد سینه ناشی از اضطراب میتواند در همراهی با درد قلبی ایجاد شود و یا آن را تشدید نماید که به بررسی های بیشتری نیاز دارد.

با توجه به اینکه حملات اضطرابی می توانند به عنوان عامل خطری برای ایجاد و تشدید بیماری های قلبی نقش داشته باشند لذا کاهش اضطراب و درمان آن با دارو و روشهای متعدد روان درمانی ، می تواند نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های قلبی داشته باشد.