در مورد علل ایجاد چاقی در نوشته دیگری صحبت شده است ، در اینجا به 5 حالتی می پردازیم که اگر شما آنها را داشته باشید ، در معرض ابتلا به چاقی قرار دارید:

1- اگر کمتر از 7 ساعت در 24 ساعت می خوابید

اضافه وزن,چاقی

 علاوه بر جلوگیری از بیماری های قلبی ، سکته مغزی ، افسردگی و سایر اختلالات ، داشتن مقدار کافی خواب باکیفیت در هر شب ممکن است به جلوگیری از افزایش وزن و چاقی کمک کند . مقدار مناسب چیست؟ طبق تعریف CDC ، کودکان 6 تا 12 ساله در شب 9 تا 12 ساعت نیاز دارند. نوجوانان از 13 تا 18 سال به 8 تا 10 ساعت نیاز دارند. بزرگسالان از 18 تا 60 سال به 7 ساعت یا بیشتر نیاز دارند. در سن 61 تا 64 ، 7 تا 9 ساعت و افراد بالای 65 سال به 7 تا 8 ساعت نیاز دارند. نوزادان و کودکان تا سنین پیش دبستانی به خواب بیشتری نیاز دارند.

هنگام خواب چه اتفاقی می افتد؟ بدن فرصت ترمیم و ترمیم خود را پیدا می کند. اگر زمان کافی برای انجام این کار در طولانی مدت (به صورت مزمن) نداشته باشد ، هورمونهای استرس و سایر عوامل التهابی آزاد می شوند ، زیرا بدن شروع به واکنش نشان دادن می کند که گویی تحت استرس مزمن قرار دارد (که بدون خواب کافی ، واقعا تحت استرس است). یکی از اصلی ترین بازیکنان از نظر هورمون های استرس ، کورتیزول است که در پاسخ به استرس مزمن آزاد می شود. در میان بسیاری دیگر از تأثیرات آن بر بدن ، کورتیزول باعث می شود گلوکز (قند) در جریان خون آزاد شود تا از این طریق برای تغذیه مغز به آسانی در دسترس باشد. به عنوان یک واکنش تکاملی در برابر خطرات و استرس های حاد و گذرا ، این امر برای بدن مفید است و این امکان را برای فرد فراهم می آورد که بتواند با قدرت بیشتر مغز و انرژی بیشتری برای فرار از خطر پاسخ دهد. با این حال ، در دنیای امروز ، که بسیاری از استرسهای ما مزمن است و نیازی به فشار فیزیکی برای پرداختن به آن نیست ، یک اثر جانبی ناخواسته از اقدامات کورتیزول ، تمایل به افزایش وزن است . این افزایش وزن با گذشت زمان می تواند به چاقی تبدیل شود.

در واقع ، مطالعات نشان داده اند که عدم خواب کافی می تواند منجر به پرخوری شود. کمبود خواب باعث افزایش هورمون "گرلین" (Ghrelin) می شود که باعث افزایش اشتهای شما می شود و برعکس باعث کاهش هورمون "لپتین" (Leptin) می شود که به شما احساس سیری می دهد.  برای کسانی که سعی در کاهش وزن دارند ، خواب کافی به همراه کاهش وزن احتمال موفقیت آنها را در کاهش وزن افزایش می دهد.

2- اگر شما در یک هفته ، کمتر از 7 بار غذا در منزل آماده می کنید

خطر اضافه وزن

امروزه علاقه خانواده ها به استفاده از غذاهای حاضری و رستورانی بیشتر شده است و متاسفانه اغلب این غذاها به صورت فست فود هستند که هم از نظر میزان کالری و هم از نظر کیفیت مواد و روغن استفاده شده ، اغلب ناسالم محسوب می شوند.

در یک مطالعه علمی مهم نتایج دال بر این بودند که مردان و زنانی که تعداد وعده های غذای بیشتری در منزل آماده می کنند ، کمتر از بقیه دچار افزایش وزن می شوند. هم چنین احتمال پیدایش دیابت نوع 2 در این افراد کمتر بوده است.

افرادی که در یک هفته ، 11 تا 14 وعده ناهار یا شام در منزل می پزند ، نسبت به افرادی که صفر تا 6 بار در هفته این کار را انجام می دهند ، 13 درصد کمتر چاق می شوند و دیابت نوع 2 می گیرند.

 

3- اگر از غذاهای سرخ شده استفاده می کنید

فست فود

برخی از افراد و خانواده ها به صورت سنتی ، عادت به استفاده از غذاهای سرخ شده دارند. البته امروزه می توان به موارد متعددی از غذاهای خوشمزه و سرخ شده در مقادیر زیادی روغن اشاره کرد که اغلب به عنوان اسنک و غذای کم حجم و میان وعده مطرح هستند مانند سیب زمینی سرخ شده یا انواع مرغ های سوخاری شده.

جدای از بحث سلامت روغن های سرخ کردنی و استفاده مکرر از این روغن ها ، بحث زیاد بودن کالری و انرژی این نوع از غذاها است.

میزان انرژی حاصل از یک گرم چربی ، دو برابر انرژی حاصل از یک گرم قند است. لذا مقادیر کمی از چربی ها می توانند انرژی زیادی به بدن برسانند و بدن این انرژی اضافی را مجددا به صورت چربی در قسمت های مختلف بدن -به ویژه اطراف شکم- ذخیره سازی خواهد کرد.

 

4- برای اغلب کارهای خود از ماشین استفاده می کنید

اضافه وزن

اگر شما برای کارهای ساده ای مانند خرید کردن از سوپر مارکت محله یا خرید نان از نانوایی ، به جای استفاده از ماشین پیاده روی کنید ، شما دیگر جزء افرادی که اصطلاحا زندگی بدون تحرک و "Sedentary" دارند ، نخواهید بود و کافی است هر روز در حد 20 دقیقه پیاده روی تند داشته باشید تا شما جزء افراد فعال ، طبقه بندی شوید. به همین راحتی!

افرادی که زندگی غیرفعال دارند ، به طوری که برای اغلب کارهای عادی روزانه از وسایل نقلیه استفاده می کنند ، نسبت به بقیه میزان بیشتر از چاقی ، بیماری های متابلیک و بیماری قلبی خواهند داشت. مقدار توصیه شده انجام فعالیت بدنی متوسط ، به میزان 150 دقیقه در هفته است.

 

5- اگر والدین شما ، چاق هستند

چاقی خانوادگی

 در حالی که چهار عامل خطر دیگر در بالا عوامل سبک زندگی هستند که می توانند تغییر کنند ، این یکی از کنترل شما خارج است و فقط باید شما را نسبت به ریسک خود و عادت های روزانه خود که در کنترل شما هستند هوشیارتر کند. در حال حاضر تعدادی از پیوندهای ژنتیکی با چاقی کشف شده است که سایرین نیز در این مورد قرار دارند. به عنوان مثال ، دانشمندان دریافته اند که ژن FTO ممکن است تمایل به خوردن زیاد و رشد چاقی در نوجوانان داشته باشد.

چاقی در خانواده های خاصی به ارث رسیده است. فرزندان والدین چاق ، 3 برابر بیشتر از بقیه دچار چاقی خواهند شد. شاید این رابطه مربوط به عادات خاص تغذیه ای در یک خانواده باشد تا توارث ژنتیکی ولی مطالعات متعددی به ویژه در مورد دوقلوها ، تشدید چاقی در اثر وراثت را ثابت کرده اند.

 مطالعات دیگر نشان داده اند که میزان چاقی والدین ممکن است مهم باشد ، و بین چاقی مرضی در والدین و چاقی متعاقب آن در فرزندانشان پیوند وجود داشته است. به عبارت دیگر ، فرزندان والدین بسیار چاق ، بیشتر در معرض خطر چاق شدن هستند.

کلینیک قلب من

دکتر امیرفرهنگی