لخته خون
             DVT               
مرور کلی 
علل و ریسک فاکتور
علایم بیماری
تشخیص
درمان
پیشگیری 

اگرچه DVT قابل درمان است ، اما بهترین راه حل برای DVT جلوگیری از بروز آن در وهله اول است. هر کسی می تواند روزی به DVT مبتلا شود ، بنابراین همه افراد باید از عوامل خطر آن آگاه باشند و برای کاهش خطر خود قدم های عقلانی بردارند. در این بین برخی از افراد به ویژه مستعد ابتلا به DVT هستند و برای جلوگیری از وقوع آن ممکن است نیاز به اقدامات ویژه و حتی درمان دارویی داشته باشند.

اقدامات عمومی

در طول زندگی روزانه راه هایی برای پیشگیری از ابتلا به DVT وجود دارد. این راه ها شامل توصیه های بهداشتی برای داشتن شیوه زندگی سالم است و به نظر می رسد این اقدامات برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی به طور کلی نیز مفید هستند. این موارد عبارتند از:

زیاد ورزش نمایید: نداشتن فعالیت بدنی می تواند برای سلامتی قلب و عروق خطرآفرین باشد ، و مطمئناً عامل بسیار مهمی برای خطر ابتلا به DVT است. تقریباً هر نوع فعالیت بدنی می تواند خطر شما را کاهش دهد. راه رفتن ساده بهترین فعالیت بدنی است که شما می توانید در طول روز به دفعات انجام دهید. اگر مجبور به نشستن برای مدت طولانی هستید ، سعی کنید در فواصل یک تا دو ساعته از صندلی خود جدا شده و برای چند دقیقه راه بروید. حتی اگر این هم نشد ، می توانید به صورت نشسته حرکات کششی نوک انگشتان و پا انجام دهید. این کار می تواند باعث افزایش جریان خون در رگهای پا و کاهش خطر لخته خون شود.

وزن خود را در محدوده متعادل و نرمال نگه دارید: افرادی که دارای اضافه وزن هستند ، خطر ابتلا به DVT در آنها افزایش می یابد. اگر شما وزن متعادل داشته باشید یا اضافه وزن خود را کاهش دهید ، می توانید مقدار زیادی از خطر DVT خود را کاهش دهید.

سیگار نکشد!: استعمال دخانیات می تواند سلامت شما را از بسیاری جهات از جمله با ایجاد سکته قلبی و سرطان به خطر اندازد . سیگار کشیدن همچنین خطر ابتلا به DVT را به شدت افزایش می دهد. اگر سیگار می کشید ، دلایل متعددی برای کنار گذاشتن آن وجود دارد.

در افراد با شرایط خاص

بعضی از افراد برای ایجاد DVT خطر ویژه ای دارند. این افراد علاوه بر استفاده از اقدامات شیوه زندگی که در لیست بالا ذکر شده اند ، باید اقدامات احتیاطی ویژه ای برای کاهش خطر ابتلا به DVT انجام دهند ، که اغلب تحت نظر پزشکان شان است. این شرایط ویژه شامل موارد زیر است:

 فشار خون: افراد مبتلا به فشار خون بالا در معرض خطر ابتلا به DVT هستند. پیروی از دستورالعمل های ارایه شده برای درمان فشارخون توسط تیم درمان شما و مصرف داروهای ضد فشار خون ، می تواند خطر را کاهش دهد.

سفر طولانی: سفرهای طولانی با هواپیما یا ماشین می توانند خطر ابتلا به DVT را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. اگر شما مجبور به سفر طولانی با خودرو و به ویژه هواپیما هستید ، باید در فواصل یک تا دو ساعته خودرو خود را نگه داشته یا از جای خود بلند شده و برای چند دقیقه راه بروید. اگر قادر به این کار نیستید ، باید در جای خود مرتباً پاها را دراز کنید ، پاهای خود را خم کنید یا انگشتان پا را بپیچید تا خون در پاهای شما به گردش بیفتد.

هم چنین در طول مسافرت باید از پوشیدن جورابهای تنگ خودداری کنید.

بارداری ، قرص های ضد بارداری و درمان جایگزینی هورمون: زنانی که باردار هستند و قرصهای ضد بارداری مصرف می کنند یا به دلیل بیماری های مختلف ، احتیاج به درمان جایگزین هورمون دارند ، خطر ابتلا به DVT در آنها افزایش پیدا می کند. اگر این دسته از خانمها بالای 40 سال باشند یا از سیگار استفاده کنند ، این خطر به میزان زیادی بیشتر هم خواهد شد. علاوه بر اتخاذ روش های مناسب در شیوه زندگی ، زنانی که در این دسته ها قرار می گیرند باید با پزشک خود صحبت کنند تا ببینند آیا لازم است  اقدامات بیشتری برای جلوگیری از ابتلا به DVT انجام دهند یا خیر؟

نارسایی قلبی: نارسایی قلبی خطر ابتلا به DVT را افزایش می دهد ، خصوصاً اگر ورم اندام تحتانی داشته باشید. باز هم ، ورزش کردن ، کنترل وزن و عدم سیگار کشیدن از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. برخی از مبتلایان به نارسایی قلبی برای جلوگیری از لخته شدن خون باید از داروهای ضد انعقاد خون استفاده کنند ، بنابراین لازم است با پزشک خود در مورد آن صحبت کنید.

بستری شدن در بیمارستان یا جراحی: اگر اخیراً به دلیل بستری شدن در بیمارستان یا انجام عمل جراحی از نظر حرکتی ، محدود شده اید و نمی توانید به طور عادی حرکت کنید ، احتمالاً خطر ابتلا به DVT در شما به صورت قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت. شما باید در مورد اقدامات پیشگیرانه ای که برای کاهش این خطر انجام می دهید با پزشک خود صحبت کنید. این اقدامات ممکن است شامل بالا بردن پا در تختخواب ، انجام حرکات بدنی خاصی مانند باز و بسته کردن پا و چرخش مچ پا چند بار در روز ، مصرف داروهای ضد درد به اندازه کافی باشد که به شما امکان می دهد تا حد ممکن حرکت کنید. البته گاهی اوقات مصرف داروهای ضد انعقادی هم با نظر پزشک باید صورت بگیرد.

DVT قبلی: افرادی که دچار DVT شده اند ، خطر ابتلا به یک حمله دیگر در آنها به ویژه زیاد است. بدیهی است ، این افراد باید از احتیاط های پیشگیرانه ای که در مورد آنها صحبت کرده ایم استفاده کنند. علاوه بر این ، برخی از این بیماران باید با نظر پزشک معالج خود ، از داروهای ضد انعقادی به طور مزمن استفاده کنند تا از لخته شدن غیر طبیعی مجدد خون جلوگیری کنند . از آنجا که این بیماران یکبار DVT را تجربه کرده اند و می دانند علائم آن چیست ، باید نسبت به هر علامتی مبنی بر تکرار DVT ، هوشیار باشند و در این صورت به صورت فوری به پزشک مراجعه کنند.

استفاده از جوراب واریس

فایده و اثربخشی استفاده از جوراب های واریس برای پیشگیری از ابتلا به DVT هنوز مشخص و ثابت نشده است.  اکثر متخصصان جوراب واریس را به طور کلی توصیه نمی کنند ، مگر در افرادی که اخیراً DVT داشته اند ، که در این افراد ، جوراب های واریس ممکن است خطر ابتلا به DVT مکرر را کاهش دهند.

نکته مهم در مورد جوراب های واریس استفاده درست و توصیه شده از آنهاست. در صورت استفاده از جوراب واریس نامناسب یا حتی در صورت عدم استفاده صحیح از جوراب واریس مناسب ، خطر بدتر شدن اوضاع و ابتلا به DVT هم وجود دارد.