چند ماهی است که بیماری ویروسی و مسری کرونا ( Covid-19 ) در سراسر جهان شروع شده است و تا امروز بیش از 35 میلیون نفر در جهان به این ویروس مبتلا شده اند و نزدیک به یک میلیون نفر هم با عوارض این بیماری از دنیا رفته اند. انتظار می رفت در همان ماه های ابتدایی شروع بیماری با رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه در مدت کوتاهی این بیماری از بین برود ولی با توجه به دلایل متعددی این ویروس هم چنان در کشورهای مختلف و به ویژه در شهرهای مختلف کشور خودمان ایران شیوع دارد و روزانه نزدیک به 200 نفر از هموطنان عزیزمان در اثر عوارض کرونا فوت می کنند. در کنار این میزان از مرگ و میر و عوارض ، این بیماری توانسته است کیفیت زندگی انسانها را در ماه های گذشته متحول کند و از میزان فعالیت های اجتماعی و گروهی افراد به شدت کم کند.

کرونا

در طول ماههای گذشته مشخص شده است که خطر این بیماری برای برخی از افراد که دارای بیماریهای قلبی و ریوی هستند یا از عوارضی مانند فشار خون بالا و دیابت رنج می برند ، بیشتر از بقیه افراد است و لازم است این گروه از افراد احتیاط بیشتری از جهت عدم مواجهه با افراد بیمار داشته باشند به طوری که بسیاری از این افراد که قبل از بیماری کرونا تحت مراقبت های منظم پزشکی بودند ، بدلیل ترس از حضور در محیط های آلوده به ویروس کرونا مانند مطب ها و کلینیک ها از مراجعه به پزشک خودداری می کنند و طبیعتاً از میزان مراقبت ها و حساسیت های قبلی هم کاسته شده است ، موضوعی که حتی در افراد بدون بیماری اولیه و با شروع اولین بیماری هم دیده می شود. در طول ماه های گذشته به وفور مشاهده شده که افراد با علایم سکته های قلبی و نارسایی قلب ، به دلیل ترس از مراکز پزشکی از مراجعه به سیستم درمان و اورژانس خودداری کرده اند و متاسفانه این موضوع باعث تاخیر در درمان و حتی گاهاً عوارض غیر قابل جبرانی شده است.

این موضوع که بیماری کرونا در جامعه وجود دارد ، یک واقعیت است و اینکه با حضور در جاهای شلوغ و پر ازدحام ، احتمال مواجهه با ویروس بیشتر شده و درصد ابتلای به کرونا افزایش می یابد هم درست است و طبیعتاً مراکز درمانی مانند مطب ها و بیمارستانها هم از مکان های با احتمال بالای حضور ویروس هستند.

به همین دلیل توصیه اصلی و کلی برای همه افراد و به ویژه بیماران قلبی ، فشار خون بالا و دیابت ، پرهیز از تردد های غیر ضروری و مواجهه با سایر افراد است.

آیا در دوران کرونا مطلقاً نباید به اورژانس یا مراکز درمانی مراجعه کنیم؟

طبیعتاً پاسخ به این پرسش " منفی " است.

1- افرادی که سابقه بیماری قلبی دارند و به صورت منظم از دارو استفاده می کنند ، باید در مورد اثر بخشی داروها ، عوارض آنها و لزوم تغییر داروها به صورت منظم با پزشک معالج خود در ارتباط باشند. عدم مراجعه به پزشک به معنی قطع ارتباط با سیستم درمانی نیست و این کار می تواند به عوارض متعددی منجر شود. لذا توصیه می کنم به صورت تلفنی یا ارتباط از راه دور با پزشک خود در تماس باشید. برای این امر لازم است شما مرتباً فشار خون و علایم خود را کنترل نمایید و در مورد تغییرات آن حساس باشید.

2- افراد با بیماری قلبی یا فشار خون بالا اتفاقاً بیشتر از سایر افراد در خطر عوارض بیماری کرونا قرار دارند و در صورت ابتلا علایم آنها شدیدتر بوده و احتمال چیدایش عوارض بیماری هم در آنها بیشتر از بقیه است. لذا لازم است این افراد به محض پیدایش علایم مرتبط با بیماری هر چه سریعتر از مشاوره پزشکی در این مورد استفاده کنند. انکار بیماری و ترس از مراجعه به مراکز درمانی می تواند موجب تاخیر در تشخیص و عوارض بعدی بیماری گردد.

بهترین کار در زمان بروز علایم بیماری کرونا ( علایم شبیه به سرماخوردگی ، درد بدن ، سر درد و تب ) تماس با اورژانس 115 است. اگر علایم بیماری را دارید از تماس با اورژانس غفلت نکنید.

 3- در دوران کرونا احتمال ابتلا به بیماری هایی که با مکانیسم ایجاد "لخته خون" یا " ترومبوز " ایجاد می شوند ، افزایش پیدا می کند. بیماری هایی مانند "سکته قلبی" ، "سکته مغزی" ، "ایجاد لخته خون در وریدهای عمقی پا DVT "و  "آمبولی ریه" .

هر کدام از این بیماری ها به مراتب خطرناک تر از کرونا و ابتلا به بیماری های ویروسی هستند و خطر مرگ و میر و ناتوانی دایمی با این بیماریها قابل مقایسه با کرونا نیست. لذا لازم است در صورت بروز علایم هر کدام از این بیماریها هر چه سریعتر با اورژانس 115 تماس بگیرید.

شک و شبهه در داشتن بیماری مهم قلبی و ترس از کرونا می تواند موجب از دست دادن جان شما بشود.

 لازم است افراد سالم و افرادی که سابقه بیماریهای قلبی دارند ، با مشاهده علایم فوق در اولین فرصت با اورژانس 115 تماس بگیرند.